1. Intro
2. Voorwoord
3. Over mensen
4. Partnership IBN en gemeenten
5. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
6. Financieel
7. Onze organisatie
8. Colofon

Over mensen

Bijna 3.550 medewerkers zijn bij of via IBN aan het werk, in allerlei soorten dienstverbanden, gesubsidieerd en niet-gesubsidieerd.

Lees meer  ▾

Dienstverbanden

Samen met de 11 gemeenten geeft IBN invulling aan de uitvoering  van de Participatiewet. Het huidige partnership voor de uitvoering van de Participatiewet loopt tot en met 2020. Op bestuurlijk niveau is de intentie uitgesproken dat IBN ook na 2020 haar belangrijke rol houdt in de uitvoering van de Participatiewet voor de groep met een loonwaarde van 30% tot 80% en de doelgroep met de indicatie Beschut. Zie verder: Partnership IBN en gemeenten.

Elke gemeente in Nederland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De 11 gemeenten in het werkgebied van IBN hebben ervoor gekozen om hiervoor samen te werken in het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant. Voor de Wsw geldt dat het Werkvoorzieningschap, namens de gemeenten, opdrachtgever is voor IBN als uitvoerende organisatie. IBN neemt alle zorg compleet over en ontvangt hiervoor – via het Werkvoorzieningschap – middelen die de gemeenten van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van de Wsw. Vanaf 1 januari 2015 is er geen instroom meer mogelijk in een Wsw-dienstverband en is er geen rijkstaakstelling meer.

Aantal gesubsidieerde medewerkers per einde jaar

2019

2018

Wsw (incl. Begeleid werken)

2.402

2.564

Overig (Wiw | Wajong | WWB)

12

18

Participatiewet Beschut

61

53

Participatiewet niet Beschut

373

345

Totaal

2.848

2.980

Totaal zijn in 2019 gemiddeld bijna 2.750 fte’s (ruim 3.600 personen) aan het werk in verschillende soorten dienstverbanden: gesubsidieerd, kader/ambtelijk, regulier productiepersoneel en via Begeleid werken. Begeleid werken gebeurt zowel binnen de units Bedrijfsdiensten, Openbare Ruimte, Productie en Kwekerijen als extern bij werkgevers in de regio. Eind 2019 is het aantal plaatsingen in Begeleid werken 393 personen.

Aantal medewerkers eind 2019

Gesubsidieerd (Wsw / Participatiewet)

Kader / ambtelijk

Productie personeel

Begeleid werken

Totaal

Facilitair (Openbare ruimte en Bedrijfsdiensten)

1.007

65

381

78

1.531

Services (Productie, Kwekerijen en Detacheringen)

1.371

82

56

89

1.598

Participatie

28

29

0

0

57

Dienstencentrum

21

59

0

0

80

Holding

28

27

0

0

55

Extern via Begeleid werken

0

0

0

226

226

Totaal bij of via IBN

2.455

262

437

393

3.547

De instroom van nieuwe medewerkers vanuit de Participatiewet is in 2019 lager geweest dan de uitstroom van medewerkers uit de Wsw. De totale gesubsidieerde bezetting liep hierdoor terug met 132 personen.

Verzuim

Bij IBN is iedereen waardevol. We missen daarom iedere medewerker die er tijdelijk even niet is. Want iedereen levert een bijdrage aan het succes van IBN. Dit gedragsmodel is leidend in het verzuimbeleid bij IBN. De leidinggevende speelt hierin een belangrijke rol en medicalisering van verzuim wordt zoveel mogelijk voorkomen. Door samen te kijken naar wat iemand wél kan, werken we aan meer betrokkenheid en minder verzuim. Want: ziek zijn overkomt je, maar verzuim overleg je. Ondanks de gestelde ambitie van 9% verzuim IBN-breed is het met 11% in 2019 helaas niet gelukt om het verzuim verder omlaag te brengen.


Dat betekent overigens niet dat er niet hard gewerkt is om dit cijfer te beïnvloeden. Naast de reguliere verzuimbegeleiding is projectmatig IBN-breed een medewerker ingezet om 73 specifieke langdurige verzuimtrajecten af te ronden. Dit heeft geleid tot een afronding van 56 van deze trajecten in het verslagjaar. Om het verzuim verder aan te pakken, werken we samen met onder meer onze arbodienstverlener waarmee het contract verlengd is. Hoewel het beïnvloeden van het verzuimcijfer lastig blijkt, zijn we ervan overtuigd dat er meer uit te halen valt. Aandacht voor onze medewerkers is hierin belangrijk. Onze leidinggevenden vervullen daarin een cruciale rol.

Opleidingen

Voortdurend leren en verbeteren is cruciaal voor IBN. De wereld van nu vraagt om bedrijven die groeien en medewerkers die blijven leren. Als antwoord op die vragen bieden we via het IBN Leerhuis een compleet pakket van opleiding- en ontwikkelmogelijkheden.

Al sinds 2011 biedt IBN vanuit dat leerhuis taallessen aan. In de afgelopen jaren kwam daar de mogelijkheid tot het volgen van reken- en computerlessen bij. In het dagelijks leven overlappen taal, rekenen en digitale vaardigheden elkaar vaak, in de lessen sluiten we daar bij aan. Elke cursist werkt in eigen tempo aan de persoonlijke doelen die zijn gesteld. Het aantal aanmeldingen liep weer verder op (taal (473), rekenen (91) en digitale vaardigheden (80)).

Om cursisten na hun interne leertraject goed door te kunnen verwijzen voor een vervolg, zijn we steeds intensiever in gesprek met de taalhuizen (= een initiatief binnen de bibliotheken) in ons werkgebied. Ook in 2019 hebben we weer een aantal medewerkers succesvol door kunnen verwijzen. Er zijn ook een paar cursisten die bij stichting ABC een opleiding tot taalambassadeur volgen. Zij kunnen vanuit hun ervaring andere bedrijven en medewerkers inspireren om aan de slag te met het verbeteren van de basisvaardigheden van hun medewerkers of van zichzelf.

IBN blijft als ondertekenaar van het Taalakkoord actief in het uitwisselen van kennis met andere bedrijven en instanties. Tijdens de Dag van de Basisvaardigheden werden onze eigen cursisten in het zonnetje gezet. Daarnaast deelden wij onze kennis en informatie over onze werkwijze tijdens een taalheldenverkiezing van Stichting Lezen & Schrijven en enkele bijeenkomsten vanuit taalnetwerken in de regio.

Intern vinden we het belangrijk om onze medewerkers goed te informeren over wat er speelt binnen ons bedrijf. We doen dit door te streven naar communicatie op taalniveau B1. Onze taalcursisten worden regelmatig ingezet als leespanel. Op die manier toetsen we het niveau van onze teksten. Daarnaast zetten we Nederlandse medewerkers in om op de werkvloer de taal te oefenen met collega’s die afkomstig zijn uit het buitenland.

Het Inspiratiehuis, een speciaal programma voor staf/ kader- en eerste medewerkers, had in 2019 een recordaantal aanmeldingen van 248 collega’s. Het Inspiratiehuis is een interactieve, thematische serie bijeenkomsten die elk jaar een belangrijke rol speelt in het betrekken van medewerkers bij de strategische ontwikkelingen van IBN. Het thema van 2019 was ‘Werken aan geluk’. De aftrap werd verzorgd door ‘geluksambassadeur’ Leo Bormans, waarna onder leiding van eigen dagleiders dieper is in gegaan op de maatschappelijke impact die we als IBN gezamenlijk realiseren. De deelnemers kregen handvatten en tips om zelf en met het eigen team aan de slag te gaan met het thema werkgeluk.

Certificeringen

Kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu zijn belangrijke onderwerpen in de bedrijfsvoering van IBN. Om dit te waarborgen zijn alle bedrijfsonderdelen ISO-gecertificeerd en heeft ieder bedrijfsonderdeel een KAM-adviseur. Daarnaast beschikt Participatie over het Blik op Werk keurmerk. Dit is een kwaliteitsgarantie voor UWV, gemeenten, werkenden, niet-werkenden en werkgevers voor de uitvoering van re-integratieopdrachten. Productie heeft naast de ISO-certificering (9001-2015), Skal (BIO producten) en voldoet aan de voedselveiligheidsnorm (FSSC 22000). Facilitair heeft naast de ISO-certificeringen voor kwaliteit (9001-2015), ARBO (18001) en milieu (14001) veiligheidskeurmerken van VCA en voor het vergadercentrum het certificaat Green Key. Kwekerijen is gecertificeerd volgens MPS (Milieu Programma Sierteelt) en Plant Patrol (betrouwbare partner op de gevoerde productie- en royaltyadministratie van producten). Alle IBN-panden hebben een energie A-label en Ploegmakers beschikt over niveau 5 van de CO2-prestatieladder en heeft de Groenkeurcertificeringen Boomverzorging en Groenvoorziening.

IBN als totaal beschikt over het PSO 30+ certificaat. De PSO is een landelijk meetinstrument en keurmerk dat de mate van socialer ondernemen objectief zichtbaar maakt. PSO is expliciet gericht op arbeidsparticipatie: het bieden en vergroten van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aantoonbaar en meetbaar socialer inkopen draagt hier ook aan bij. Het PSO 30+ certificaat erkent organisaties die minimaal aan de gestelde kwantitatieve eisen van artikel 2.82 van de Aanbestedingswet voldoen. Belangrijke voorwaarde daarbij is dat tenminste 30% van de medewerkers van deze organisaties bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.