Voorwoord van de directie

Na een heel bijzonder jubileumjaar voor IBN in 2020, was de hoop dat we in 2021 snel verlichting van de Covid-19 effecten zouden gaan zien. Helaas is corona ook in het verslagjaar 2021 prominent aanwezig geweest. Desondanks kijken we terug op een goed jaar, waarin we volop hebben geïnvesteerd in de doorontwikkeling van de organisatie naar een sociale onderneming, gebaseerd op de principes van de parallelle arbeidsmarkt.

In het model van de parallelle arbeidsmarkt vormt IBN de schakel tussen de reguliere arbeidsmarkt en mensen die het op eigen kracht (nog) niet lukt om een plek te vinden op die reguliere arbeidsmarkt. We onderscheiden in het model van de parallelle arbeidsmarkt drie functies voor IBN:

• de structurele plek voor medewerkers die een zodanige afstand tot de reguliere arbeidsmarkt hebben dat ze het daar niet redden;
  • de springplankfunctie voor medewerkers die in een ontwikkeltraject instromen bij IBN;
  • de terugvalfunctie voor mensen die hun baan dreigen te verliezen. Deze groep kan door tijdelijk te werken via IBN de werknemersvaardigheden behouden en eventueel nieuwe vakvaardigheden ontwikkelen om daarmee de stap terug naar de reguliere arbeidsmarkt eenvoudiger te maken.

De basis voor alles wat we doen wordt gevormd door werk. Dit betekent dat we voldoende passend en renderend werk nodig hebben om de verschillende functies binnen het model van de parallelle arbeidsmarkt uit te kunnen voeren.

Een uitdaging voor onze organisatie is de beperkte instroom van kandidaten. De verwachte toename van de werkloosheid als gevolg van de coronacrisis is er niet of nauwelijks geweest en er is een daling in de bijstand te zien. In bijna alle sectoren is er sprake van een krapte op de arbeidsmarkt. Voeg daarbij de uitstroom van medewerkers uit de Wsw, die versneld lijkt te worden door de RVU-regeling in de nieuwe cao voor de Wsw: dat maakt dat het uitvoeren van het werk regelmatig onder druk komt te staan. In de praktijk betekent dit meer druk op de staande operatie om de wensen van de klant op een goede manier in te vullen.

Het verder integreren van werk en mensontwikkeling vraagt nadrukkelijk aandacht. Daarbij moeten we rekening houden met de wensen van de gemeenten om ook een doelgroep die meer begeleiding nodig heeft een kans te bieden op werk. De bedrijfsonderdelen van IBN en ons bedrijfsonderdeel Participatie komen met elkaar tot een oplossing: in 2022 wordt hiervoor het zogenoemde Ontwikkelhuis opgericht.

In 2021 hebben we veel geïnvesteerd in de organisatie van IBN. Zoals via het programma Samen Slimmer: een programma dat onze ICT omgeving weer helemaal up to date moet brengen en in staat moet stellen om de mogelijkheden die ICT ons biedt, beter te benutten. Ook is fors geïnvesteerd in het programma Plezierige Winst bij de unit Productie, gericht op het klaarmaken van deze business unit voor de toekomst door uit te blinken in kwaliteit, prijs en leverbetrouwbaarheid. Verder zijn er vele inspanningen gepleegd rondom de totstandkoming van het nieuwe partnership voor de uitvoering van de Participatiewet met de 11 gemeenten in noordoost Brabant. Sinds 1 juli 2021 is dit partnership een feit. Met voor IBN een duidelijke rol als sociaal ontwikkelbedrijf met een voorbeeldfunctie voor de rest van Nederland. Een mooie basis om in 2022 op verder te bouwen samen met de (inmiddels zes) gemeenten uit onze regio!

Helaas hebben we in het verslagjaar moeten besluiten om te stoppen met BIT Special, een merk van IBN. Ondanks alle inspanningen die we hebben verricht, zijn we er niet in geslaagd om voldoende opdrachten binnen te halen om zicht te krijgen op een renderend business model met ruimte voor ontwikkelmogelijkheden voor de medewerkers. Dat is teleurstellend omdat het een prachtige werksoort voor medewerkers is.

Meeters, een ander merk van IBN, heeft met trots de Provincie Award 2021 in ontvangst mogen nemen voor meest gastvriendelijke vergaderlocatie van Brabant. Een hele prestatie voor dit jonge bedrijf, dat in coronatijd zorgvuldig en creatief met de maatregelen is omgegaan en in het nog korte bestaan een mooie klantenkring heeft opgebouwd.

Een mooi resultaat is ook de overname van Toekomst Schoonmaakbedrijven door IBN Facilitair vof. Een overname waarbij we er in één klap 460 nieuwe medewerkers bij hebben en een prachtige klantenportefeuille. In 2022 gaan we kijken hoe het bedrijfsonderdeel Facilitair en Toekomst Schoonmaakbedrijven elkaar kunnen versterken om er zo een win voor de medewerkers, klanten en aandeelhouders van te maken.

Resultaten

Wat betreft de financiële resultaten zien we dat alle bedrijfsonderdelen in 2021 in de zwarte cijfers zijn uitgekomen. De resultaten van het bedrijf Ploegmakers (onderdeel van IBN Facilitair vof) verdienen een aparte vermelding aangezien dit bedrijf ondanks de verre van ideale weersomstandigheden een meer dan geweldig resultaat heeft weten te realiseren.

Een positieve ontwikkeling is het initiatiefvoorstel van CDA en SP in 2021 rondom het sociaal ontwikkelbedrijf en de Kamerbrede steun die daarvoor bestaat. We zien veel herkenning met het partnership in deze regio en de rol daarin voor IBN. Vanuit de regio is door de bestuurders een gezamenlijke brief opgesteld aan de fracties in de Tweede Kamer ter ondersteuning van het sociaal ontwikkelbedrijf met de nadrukkelijke uitnodiging om hier in de regio te komen kijken hoe wij het in de praktijk al doen.

In oktober heeft er onder aanvoering van IBN een werkbezoek aan Denemarken plaatsgevonden met Brabantse Sw-directeuren, wethouders, UWV, Divosa, Tilburg University en Cedris. Buiten het opdoen en uitwisselen van ideeën met Deense organisaties, hebben we ook de tijd genomen om te reflecteren op wat anders zou moeten in Nederland rondom de onderkant van de arbeidsmarkt. Een belangrijke gedeelde conclusie is dat de infrastructuur van de sociale ontwikkelbedrijven steeds meer onder druk komt te staan en dat daarmee een belangrijk instrument om mensen mee te laten doen in werk op steeds meer plaatsen dreigt te verdwijnen. Daar willen we iets aan doen en er zijn verschillende concrete acties benoemd die in 2022 opgepakt worden.

Drs. M.A.W. (Maarten) Gielen RC

Algemeen directeur

Zie voor het verslag van de Raad van Commissarissen: https://www.ibn.nl/over-ons/bestuur-en-toezicht/