1. Intro
2. Voorwoord
3. Over mensen
4. Partnership IBN en gemeenten
5. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
6. Financieel
7. Onze organisatie
8. Colofon

Over mensen

Bijna 3.300 medewerkers zijn bij of via IBN aan het werk, in allerlei soorten dienstverbanden, gesubsidieerd en niet-gesubsidieerd.

Lees meer  ▾

Dienstverbanden

Samen met de (in 2021 nog) 11 gemeenten geeft IBN invulling aan de uitvoering van de Participatiewet. Het partnership liep tot 31 december 2020. De coronamaatregelen stonden een goede voortzetting van de besprekingen over een nieuw partnership in de weg. Daarom is het partnership met een half jaar verlengd tot 1 juli 2021. Zie verder: Partnership IBN en gemeenten.

Elke gemeente in Nederland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De gemeenten in het werkgebied van IBN hebben ervoor gekozen om hiervoor samen te werken in het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant. Voor de Wsw geldt dat het Werkvoorzieningschap, namens de gemeenten, opdrachtgever is voor IBN als uitvoerende organisatie. IBN neemt alle zorg compleet over en ontvangt hiervoor – via het Werkvoorzieningschap – middelen die de gemeenten van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van de Wsw. Vanaf 1 januari 2015 is er geen instroom meer mogelijk in een Wsw-dienstverband en is er geen rijkstaakstelling meer.

Aantal gesubsidieerde medewerkers per einde jaar

2021

2020

Wsw (incl. Begeleid werken)

2.071

2.223

Overig (Wiw | Wajong | WWB)

16

15

Participatiewet Beschut

94

66

Participatiewet niet Beschut

425

403

Totaal

2.606

2.707

Totaal zijn in 2021 gemiddeld 2.533 fte’s (3.268 personen) aan het werk in verschillende soorten dienstverbanden: gesubsidieerd, kader/ambtelijk, regulier productiepersoneel en via Begeleid werken. Begeleid werken gebeurt zowel binnen de units Bedrijfsdiensten, Openbare Ruimte, Productie en Kwekerijen als extern bij werkgevers in de regio. Eind 2021 is het aantal plaatsingen in Begeleid werken 359 personen.

Aantal medewerkers eind 2021

Gesubsidieerd (Wsw / Participatiewet)

Kader / ambtelijk

Productie personeel

Begeleid werken

Totaal

Facilitair (Openbare ruimte en Bedrijfsdiensten)

884

63

345

65

1.357

Services (Productie, Kwekerijen en Detacheringen)

1.301

89

61

79

1.530

Participatie

39

35

0

0

74

Dienstencentrum

14

53

0

0

67

Holding

9

25

0

0

34

Extern via Begeleid werken

0

0

0

215

215

Totaal bij of via IBN

2.247

265

406

359

3.277

De instroom van nieuwe medewerkers via de Participatiewet is in 2021 lager geweest dan de  uitstroom van medewerkers uit de Wsw. De totale gesubsidieerde bezetting liep hierdoor terug met 101 personen. Bovendien is de afstand tot de arbeidsmarkt bij veel nieuwe medewerkers groter, wat extra uitdagingen met zich meebrengt.

Verzuim

Bij IBN is iedereen waardevol. We missen daarom iedere medewerker die er tijdelijk even niet is. Want iedereen levert een bijdrage aan het succes van IBN. Dit gedragsmodel is leidend in het verzuimbeleid bij IBN. De leidinggevende speelt hierin een belangrijke rol en medicalisering van verzuim wordt zoveel mogelijk voorkomen. Door samen te kijken naar wat iemand wél kan, werken we aan meer betrokkenheid en minder verzuim. Want: ziek zijn overkomt je, maar verzuim overleg je.

Deze visie was moeilijk vol te houden in coronatijd. Juist in 2021 was het devies ‘bij klachten direct thuisblijven’. Een hoog verzuim was onvermijdelijk. Ondanks de gestelde ambitie van 10,6% verzuim IBN-breed is het met 12,3% in 2021 helaas dan ook niet gelukt om het verzuim verder omlaag te brengen.

Opleidingen

Voortdurend leren en verbeteren is cruciaal voor de medewerkers van IBN. De wereld van nu vraagt om bedrijven die groeien en medewerkers die blijven leren. Als antwoord op die vragen bieden we via het IBN Leerhuis een compleet pakket van opleiding- en ontwikkelmogelijkheden. Deze zijn bedoeld voor medewerkers die tot de kernbezetting van IBN behoren. Voor nieuwe medewerkers gebeurt de ontwikkeling gestructureerd via de werkleerlijnen.

Bekijk de film over werkleerlijnen

Inspiratiehuis

Speciaal voor eerste medewerkers, stafmedewerkers en leidinggevenden is er het Inspiratiehuis binnen IBN. Het Inspiratiehuis speelt een belangrijke rol in het betrekken van medewerkers bij de strategische ontwikkelingen van IBN. Het Inspiratiehuis staat bekend om de creatieve werkvormen en de gemixte groepen van collega’s uit verschillende bedrijfsonderdelen. Rekening houdend met de coronamaatregelen is in 2021 een mooi programma opgesteld, waaraan zo’n 270 medewerkers hebben deelgenomen. Onderwerp waren de kernwaarden van IBN, verbindend, volwaardig en ondernemend.

Basisvaardigheden

Al sinds 2011 heeft IBN aanbod voor medewerkers voor het verbeteren van hun basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden). Iedere cursist werkt in eigen tempo aan persoonlijke doelen voor werk en privé. Het totaal aantal aanmeldingen is inmiddels opgelopen tot 728 (535 taal, 109 rekenen en 84 digitale vaardigheden).

Om cursisten na hun interne leertraject goed door te kunnen verwijzen voor een vervolg, zijn we intensief in gesprek met de taalhuizen (= een initiatief binnen de bibliotheken) in ons werkgebied. Ook in het verslagjaar hebben we weer een aantal medewerkers succesvol door kunnen verwijzen. Intern vinden we het belangrijk om onze medewerkers goed te informeren over wat er speelt binnen ons bedrijf. We doen dit door te streven naar communicatie op taalniveau B1.

Daarnaast zetten we goed Nederlands sprekende collega’s in om op de werkvloer de taal te oefenen met collega’s die afkomstig zijn uit het buitenland. Er ontstonden het afgelopen jaar weer diverse ‘koppels’ die creatief en intensief oefenden. In totaal waren er 39 deelnemers voor Taal op de werkvloer.

Als ondertekenaar van het Taalakkoord zijn we graag ambassadeur van dit belangrijke onderwerp en om dat te onderstrepen hebben we samen met de lokale Rotaryclubs en Theater van de Stad een documentaire gemaakt. In deze documentaire hebben we vijf deelnemers aan de cursus basisvaardigheden gevolgd. Deze documentaire moet een bijdrage leveren aan het versterken van het belang van de aanpak van basisvaardigheden, niet alleen bij IBN maar ook bij andere werkgevers. Iedere werkgever kan immers een belangrijke bijdrage leveren aan de aanpak van laaggeletterdheid door er zelf aan te werken. De documentaire is gelanceerd in Theater de Lievekamp (zie foto’s) en is voor iedereen beschikbaar, vrij te gebruiken. Ook een verkorte versie van 30 minuten is beschikbaar.

Bekijk de documentaire

Certificeringen

Kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu zijn belangrijke onderwerpen in de bedrijfsvoering van IBN. Om dit te waarborgen zijn alle bedrijfsonderdelen ISO-gecertificeerd en heeft ieder bedrijfsonderdeel een KAM-adviseur. Daarnaast beschikt Participatie over het Blik op Werk keurmerk. Dit is een kwaliteitsgarantie voor UWV, gemeenten, werkenden, niet-werkenden en werkgevers voor de uitvoering van re-integratieopdrachten. Productie heeft naast de ISO-certificering (9001-2015), Skal (BIO producten) en voldoet aan de voedselveiligheidsnorm (FSSC 22000). Facilitair heeft naast de ISO-certificeringen voor kwaliteit (9001-2015), ARBO (45001) en milieu (14001) voor vergaderlocatie Meeters het certificaat Green Key. Kwekerijen is gecertificeerd volgens MPS (Milieu Programma Sierteelt) en Plant Patrol (betrouwbare partner op de gevoerde productie- en royaltyadministratie van producten). Alle IBN-panden hebben een energie A-label. Het bedrijf Ploegmakers beschikt over het veiligheidskeurmerk VCA, ISO 14001, niveau 5 van de CO2-prestatieladder en heeft de Groenkeurcertificeringen Boom en Groen.

IBN als totaal beschikt over het PSO 30+ certificaat. De PSO is een landelijk meetinstrument en keurmerk dat de mate van socialer ondernemen objectief zichtbaar maakt. PSO is expliciet gericht op arbeidsparticipatie: het bieden en vergroten van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aantoonbaar en meetbaar socialer inkopen draagt hier ook aan bij. Het PSO 30+ certificaat erkent organisaties die minimaal aan de gestelde kwantitatieve eisen van artikel 2.82 van de Aanbestedingswet voldoen. Belangrijke voorwaarde daarbij is dat tenminste 30% van de medewerkers van deze organisaties bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Medezeggenschap

In 2021 hebben de OR en OC’s het nodige aanpassingsvermogen laten zien als gevolg van de coronamaatregelen. De verschillende besluitvormings- en medezeggenschapstrajecten zijn, al dan niet in aangepaste vorm, doorgegaan. Ook heeft de OR een ontmoeting gehad met de aandeelhouders en de RvC.

Een belangrijk moment in 2021 was de invoering van de cao Aan de Slag. De OR heeft zich, evenals andere stakeholders, jarenlang ingespannen voor een arbeidsvoorwaardenregeling voor deze medewerkers. Net als iedere andere medewerker, hebben de medewerkers uit de Participatiewet immers ook recht op een arbeidsvoorwaardenregeling die duidelijkheid en gelijkheid biedt.
Een ander belangrijk thema was het vernieuwde partnership tussen IBN en de gemeenten. De OR is door de bestuurder meegenomen in dit traject en heeft na de nodige afwegingen unaniem besloten om een positief advies af te geven.

Verdere belangrijke dossiers voor de Ondernemingsraad in dit verslagjaar waren het op de agenda houden van de aandacht voor verzuim, de inzet van de arbo-verpleegkundige en de werkdruk, de overname van Toekomst Schoonmaakbedrijven, het beëindigen van BIT Special en reguliere thema’s zoals de werktijden- en verlofregelingen en de actualisatie van het scholingsreglement.

In 2021 heeft de OR de taken van de VGWM-commissie tijdelijk overgenomen. Vanuit die rol is er onder andere kritisch gekeken naar de rapportages vanuit De Arbodienst. Verder is er instemming verleend op de verlenging van het contract met De Arbodienst en op de uitvoering van het medewerkersonderzoek. Dit onderzoek vindt plaats in 2022. Ook heeft een delegatie van de OR meegedacht over de onderwerpen die in haar ogen prioriteit mogen krijgen in het personeelsfonds en is na een aantal gesprekken een positief advies gegeven over hybride werken.

Met de blik op de toekomst gericht gaat de OR aan de slag met haar eigen structuur; samen met de bestuurder wordt gewerkt aan de modernisering van de medezeggenschap. Ook de arbeidsvoorwaarden voor de kadermedewerkers worden in een nieuw jasje gestoken. De resultaten hiervan worden halverwege 2022 verwacht. Daarvoor is in 2021 de basis gelegd door gezamenlijk afspraken te maken (en deze ook vast te leggen in een ondernemingsovereenkomst) over hoe de gemoderniseerde arbeidsvoorwaarden (als gelijkwaardige partijen) tot stand kunnen komen.