1. Intro
2. Voorwoord
3. Over mensen
4. Opleiding en ontwikkeling
5. Partnership IBN en gemeenten
6. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
7. Financieel
8. Onze organisatie
9. Colofon

Voorwoord van de directie

Wij geloven in de waarde van werk en vinden dat iedereen die wil en kan werken ook de kans zou moeten krijgen om mee te doen in werk. Wij zijn dan ook pas tevreden als we iedereen in onze regio die onze hulp nodig heeft, aan een passende baan hebben geholpen.

Anders dan in het verleden is dat niet meer altijd een leven lang werken bij IBN. Veel meer werken we met een ontwikkeltraject gericht op het bereiken van een zo hoog mogelijke trede op de zogenoemde werkladder. Deze transitie van IBN hebben we beschreven in onze vernieuwde strategische koers naar 2030: de vaststelling hiervan was een belangrijke mijlpaal in 2022.

Lees meer  ▾

2022 was ook het eerste volledige kalenderjaar waarin het vernieuwde partnership voor de uitvoering van de Participatiewet zich moest gaan bewijzen. Het partnership is in juli 2021 gesloten. In het verslagjaar is de eerste, succesvolle, evaluatie geweest. De teneur over de samenwerking is positief, gemeenten en IBN vinden elkaar in alle deelregio’s steeds beter. In de evaluatie zijn enkele wijzigingen doorgevoerd wat betreft onder meer de dienstverlening en financiering. Hiermee gaan we vol vertrouwen de volgende periode in.

Belangrijk voor de mogelijkheden van IBN is de juiste mix van mensen voor wie de afstand tot de reguliere arbeidsmarkt nog heel erg groot is en kandidaten die daar wat minder ver vanaf staan. Alleen daarmee kunnen de drie functies van IBN binnen de parallelle arbeidsmarkt behouden blijven:

  • de structurele plek voor medewerkers die een zodanige afstand tot de reguliere arbeidsmarkt hebben dat ze het daar niet redden;
  • de springplankfunctie voor medewerkers die in een ontwikkeltraject instromen bij IBN met als doel een duurzame baan, bij voorkeur buiten IBN;
  • de terugvalfunctie voor mensen die hun baan dreigen te verliezen. Deze groep kan door tijdelijk te werken via IBN de werknemersvaardigheden behouden en eventuele nieuwe vakvaardigheden ontwikkelen om daarmee de stap terug naar de reguliere arbeidsmarkt eenvoudiger te maken.

Net zoals overal merkbaar is, heeft IBN te kampen met krapte op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd is er een grote groep mensen die nog langs de zijlijn staat en geen kansen krijgt. Om aandacht te krijgen voor dit onbenut arbeidspotentieel is eind november het congres ‘Brabant Werkt: Inclusief’ gehouden in Den Bosch. Dit congres, georganiseerd door IBN, samen met andere sociale ontwikkelbedrijven in Brabant en het UWV, ging over de vraag hoe we onze arbeidsmarkt nog inclusiever kunnen maken. Vele werkgevers, verschillende sociaal ontwikkelbedrijven, regionale UWV’s en inclusieve partners kwamen samen. Het werd een indrukwekkend event met 1.200 geïnteresseerde bezoekers en een vol programma met 2 plenaire en 35 breakout sessies, 47 sprekers en meer dan 100 oplossingen. Van concrete tools en innovaties tot best practices en succesvolle samenwerkingen in de praktijk. Het leverde vele waardevolle inzichten op. Aandacht voor dit onderwerp is noodzakelijk om toekomstperspectief te creëren voor deze belangrijke sector.

Om na de verkiezingen de gemeenteraden van de zes gemeenten in onze regio goed te informeren over IBN zijn regionale informatiebijeenkomsten gehouden. Met een goede opkomst en veel enthousiaste reacties kijken we hier positief op terug,

Vrolijke gezichten zagen we ook in juni: na de coronajaren waarin IBN 25 jaar bestond (in 2020) was er in 2022 eindelijk de kans om dit jubileum alsnog met de medewerkers te vieren. Eind juni werd dit groots gevierd in Burgers’ Zoo met ruim 3.300 gasten, heerlijk weer en vooral veel lachende gezichten: een topdag!

Na een lange aanloop en verschillende momenten van uitstel is begin december de livegang geweest van het omvangrijke ICT-programma ‘Samen Slimmer’. Het programma is erop gericht de ICT binnen IBN toekomstbestendiger te maken en tegelijkertijd de mogelijkheden die de technologie biedt, beter te benutten. De nazorg van deze livegang loopt door in 2023. Ook het verbeterprogramma ‘Plezierige Winst’ binnen het bedrijfsonderdeel Services heeft in het verslagjaar veel impact gehad op de organisatie. Met een grote inspanning is Services erin geslaagd een positief bedrijfsresultaat te realiseren. Een bijzondere vermelding wat dat betreft verdienen de bedrijven Ploegmakers en Toekomst Schoonmaakbedrijven. Aangestuurd vanuit het IBN bedrijfsonderdeel Facilitair leveren deze bedrijven een substantiële bijdrage aan het totaalresultaat van IBN.

DOEGOODS en Meeters, twee merken van IBN, draaien eveneens op volle kracht. Meeters blijft als gastvrije kwaliteitsvergaderlocatie steevast in de prijzen vallen en DOEGOODS, vanaf 2022 als zelfstandige bv actief, realiseerde een positief bedrijfsresultaat. Daarmee creëren ze niet alleen mooie werkgelegenheid maar zijn ze ook uitgegroeid tot renderend bedrijfsonderdeel.

Het financieel resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening is positief, met een nog hogere gerealiseerde toegevoegde waarde dan in 2021. Eenmalige bijzondere lasten, door met name het ICT-programma Samen Slimmer en het verbeterprogramma bij Services, zorgen echter voor een negatief eindresultaat. Deze bijzondere lasten zijn eenmalig en de positieve ontwikkeling van de toegevoegde waarde biedt een goed perspectief. Zorgelijk blijft wel de ontwikkeling van de vergoedingen en bijdragen voor de uitvoering van de Participatiewet. Dit leidt tot een steeds verder oplopend negatief subsidieresultaat dat op termijn niet meer te compenseren valt door het verbeteren van de toegevoegde waarde. IBN is inmiddels steeds meer betrokken geraakt bij onderzoeken die vanuit het ministerie plaatsvinden naar de toekomst van de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven.

Uiteindelijk is er in het verslagjaar zowel op maatschappelijk als financieel vlak een geweldige prestatie geleverd. Ik ben ervan overtuigd dat we met het nieuwe strategische plan en de positieve evaluatie van het partnership de goede keuzes gemaakt hebben. Het is aan ons om ze nu ook te verzilveren en daarmee ook naar de toekomst toe impact te kunnen blijven maken voor inwoners in onze regio die ondersteuning nodig hebben op hun weg naar de arbeidsmarkt.

Drs. M.A.W. (Maarten) Gielen RC

Algemeen directeur

Zie voor het verslag van de Raad van Commissarissen: https://www.ibn.nl/over-ons/bestuur-en-toezicht/