1. Intro
8. Onze organisatie
9. Colofon

Opleiding en ontwikkeling

Voortdurend leren en verbeteren is cruciaal voor de medewerkers van IBN. De wereld van nu vraagt om bedrijven die groeien en medewerkers die blijven leren. Als antwoord op die vragen bieden we via het IBN Leerhuis een compleet pakket van opleiding- en ontwikkelmogelijkheden. Deze zijn bedoeld voor medewerkers die tot de kernbezetting van IBN behoren. Voor nieuwe medewerkers gebeurt de ontwikkeling gestructureerd via de werkleerlijnen.

Lees meer  ▾

Uit de medewerkersimpactmeting die in 2022 is uitgevoerd, bleek dat er meer aandacht besteed kan worden aan de opleidings-en ontwikkelmogelijkheden. Snel na afronding van de impactmeting is daarom een speciale Ontwikkelkrant uitgebracht. Hierin zijn het belang en de mogelijkheden van opleiden en ontwikkelen uitgelegd. Bij de krant was een voucher gevoegd. Hiermee werden medewerkers gestimuleerd om de mogelijkheid tot ontwikkelen te benutten en dit te ervaren als een cadeautje waarvan ze gebruik kunnen maken.

Basisvaardigheden

Al sinds 2011 heeft IBN aanbod voor medewerkers voor het verbeteren van hun basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden). Iedere cursist werkt in eigen tempo aan persoonlijke doelen voor werk en privé. Het totaal aantal aanmeldingen is 724 (482 taal, 113 rekenen, 73 digitale vaardigheden en 56 via taal op de werkvloer).

Om cursisten na hun interne leertraject goed door te kunnen verwijzen voor een vervolg, zijn we intensief in gesprek met de taalhuizen (= een initiatief binnen de bibliotheken) in ons werkgebied.

Ook in het verslagjaar hebben we weer een aantal medewerkers succesvol door kunnen verwijzen. Intern vinden we het belangrijk om onze medewerkers goed te informeren over wat er speelt binnen ons bedrijf. We doen dit door te streven naar communicatie op taalniveau B1.

Daarnaast zetten we goed Nederlands sprekende collega’s in om op de werkvloer de taal te oefenen met collega’s die afkomstig zijn uit het buitenland. Er ontstonden het afgelopen jaar weer diverse ‘koppels’ die creatief en intensief oefenden. In totaal waren er in 2022 17 deelnemers voor Taal op de werkvloer.

Vakvaardigheden

Werken bij IBN betekent werken aan je ontwikkeling. Dat bewijzen ze bij Productie en Kwekerijen nu er in 2022 maar liefst 50 mbo-praktijkverklaringen zijn behaald.  Dit zijn officieel erkende praktijkverklaringen van de mbo-scholen Koning Willem I en Yuverta. De geslaagden hebben hun verklaring niet in een klaslokaal van Koning Willem I of Yuverta behaald. Leren door te doén: het gebeurde dus allemaal in één van de werkleerlijnen van IBN. In dit geval bij de werkleerlijnen assemblage, co-packing en kwekerijen. Met een eigen talentenmap doorloopt iedere deelnemer stap voor stap de werkzaamheden. Zo leren ze op hun eigen tempo de vakvaardigheden die bij de praktijkverklaring horen. Ook werknemersvaardigheden aanleren of verbeteren zijn onderdeel van het totale traject.

Ontwikkelhuis

De arbeidsmarkt en de gemeentelijke partners vragen IBN om oplossingen voor mensen die niet direct inzetbaar zijn in werk. Omdat iedereen een kans verdient is het Ontwikkelhuis opgericht: een tijdelijke plek waar ontwikkeling, begeleiding en advies voorop staan en er nauwelijks werkdruk is. Het Ontwikkelhuis biedt vanaf oktober plaats aan kandidaten met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt en ook aan medewerkers van IBN. Het Ontwikkelhuis kan oplossingen bieden in het kader van duurzame inzetbaarheid en bij verzuim. In 2022 zijn 29 deelnemers gestart. De eerste ervaringen zijn positief.

Inspiratiehuis

Speciaal voor eerste medewerkers, stafmedewerkers en leidinggevenden is er het Inspiratiehuis binnen IBN. Het Inspiratiehuis speelt een belangrijke rol in het betrekken van medewerkers bij de strategische ontwikkelingen van IBN. Het Inspiratiehuis staat bekend om de creatieve werkvormen en de gemixte groepen van collega’s uit verschillende bedrijfsonderdelen. Ook in 2022 is weer een mooi en verrassend programma opgesteld, waaraan zo’n 270 medewerkers hebben deelgenomen. Onderwerp was dit keer de kernwaarde Verbindend, zeker na de coronaperiode een mooi thema om samen bij stil te staan.