1. Intro
8. Onze organisatie
9. Colofon

Financiële kerncijfers

Zonder een positief financieel resultaat geen sociale impact. Het boekjaar 2022 laat een negatief netto resultaat zien van € 2,7 miljoen. De grootste oorzaak van dit verlies zijn niet-structurele uitgaven geweest van ons ICT-programma Samen Slimmer en het verbeterprogramma Plezierige Winst. Het resultaat exclusief deze kosten komt uit op positief € 1,9 miljoen.

Lees meer  ▾

Resultatenrekening

Resultatenrekening (x € 1 mln)

Totaal bedrijfsopbrengsten
Totaal bedrijfslasten

Financiële baten en lasten

0,2

Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening

0,3

1,0

Belastingen uit gewone bedrijfsuitoefening
Aandeel in het resultaat van derden

Netto resultaat

Dekking uit reserves
Eliminatie goodwill

3,3

3,0

Te bestemmen resultaat

0,3

1,4

Uit te keren dividend (50%)
Toe te voegen aan fondsen (50%)

0,7

Het operationele resultaat van onze bedrijfsonderdelen gezamenlijk bedroeg € 4.955k. Het netto resultaat bedraagt -€ 2,7 miljoen en is daarmee lager dan het resultaat over 2021. Het negatieve netto resultaat wordt grotendeels veroorzaakt door incidentele kosten. Dit betreft met name kosten ten behoeve van onze programma’s Samen Slimmer (een programma dat onze ICT-omgeving weer helemaal up to date moet brengen en ons in staat stelt om de mogelijkheden die ICT ons biedt beter te benutten) en Plezierige Winst (gericht op het toekomstbestendig maken van onze business unit Productie). Daarnaast zijn er kosten geweest die gedekt worden uit onze fondsen. In totaal betreft het € 5,4 miljoen. Deze bijzondere kosten worden gedeeltelijk gedekt door in het verleden gevormde reserves. Het te bestemmen resultaat komt daarmee uit op € 320k. Hierdoor is het mogelijk om ook dit jaar dividend uit te keren aan onze aandeelhouders (€ 160k). Het overige deel wordt toegevoegd aan het innovatie- en acquisitiefonds  en aan het personeelsfonds (totaal € 160k).

De vergoedingen en bijdragen stegen ten opzichte van 2021 met 2%. De belangrijkste oorzaak hiervan is een stijging van de vergoedingen voor de Participatiewet, als gevolg van een stijging van het aantal PW-medewerkers. Hiertegenover stond een lagere bezetting van de Wsw, waarbij een hogere subsidie per Wsw-medewerker werd ontvangen. De Wsw-subsidie daalde hierdoor licht t.o.v. 2021. De uitstroom van de medewerkers uit de Wsw wordt maar deels gecompenseerd door instroom van medewerkers in de Participatiewet. Ook is de subsidie voor medewerkers in de Participatiewet lager dan voor medewerkers in de Wsw.

Balans

Balans (x € 1 mln)