Voorwoord van de directie

Het jaar 2019 is voor IBN het eerste jaar geweest waarin we werken volgens de nieuwe structuur, vanuit één IBN, met een nieuwe uitstraling. Met de komst van de Participatiewet (PW) is onze rol en opdracht in de regio noordoost-Brabant veranderd. Naast het bieden van een passende werkplek, ondersteunen we mensen bij hun ontwikkeling en hun loopbaan. Het bedrijvenmodel waarmee we voorheen werkten, was prima met het oog op de klanten aan wie we onze producten en diensten leveren. De structuur is echter weerbarstig gebleken als het gaat om onze opdracht rondom het ontwikkelen van mensen. Om daarop beter te kunnen inspelen en met meer impact onze strategische doelstellingen te kunnen realiseren, is onze organisatie hierop aangepast.

Het bedrijfsonderdeel Participatie vormt de voordeur waar mensen binnen komen, waar we een plan opstellen, sturen op ontwikkeling en uiteindelijk zoeken naar de best passende werkplek. Deze werkplek ligt niet als vanzelfsprekend altijd bij IBN, maar waar mogelijk juist bij andere werkgevers. De ontwikkeling van mensen vindt plaats op de werkvloer bij een van de andere IBN-bedrijfsonderdelen binnen zogenoemde werkleerlijnen.

Ook in de nieuwe positionering  staat de ontwikkeling van de mens centraal. Met een compleet nieuwe huisstijl is IBN vanaf januari 2019 met hernieuwd elan gepresenteerd aan de buitenwereld.

Het nieuwe logo van IBN visualiseert het merk en dat waar we voor staan in de eenvoudigste vorm. De belangrijkste opdracht van onze organisatie zit erin opgesloten: mensen ontwikkelen. En het laat zien hoe we die opdracht willen vervullen: in samenwerking.

De golvende lijn staat voor het ontwikkelingstraject dat een kandidaat aflegt bij IBN.

De vormtaal van het logo nodigt uit om mee te doen, om aan te haken.

Governance

Naast de aanpassing van de organisatiestructuur is de governance structuur van IBN aangepast. In de nieuwe structuur heeft de aandeelhoudersrol van de gemeenten meer vorm gekregen in de Algemene Vergadering en wordt de governance meer op basis van specifieke deskundigheid en onafhankelijkheid ingericht in de Raad van Commissarissen.

Flinke uitdagingen

Met als motto ‘gewoon doen’ is in 2019 hard gewerkt om de nieuwe organisatievorm neer te zetten en er invulling aan te geven. De financiële resultaten zijn uiteindelijk positief uitgekomen, maar kennen voor de langere termijn flinke uitdagingen. De effecten van uitstroom uit de Wsw met relatief veel subsidie en de beperkte instroom van kandidaten in de Participatiewet met aanzienlijk minder middelen heeft zijn weerslag. Dit effect wordt extra versterkt doordat de nieuwe medewerkers veelal lagere loonwaardes hebben en slechts beperkt inzetbaar zijn. Het goed kunnen inspelen op deze ontwikkelingen vraagt veel flexibiliteit, aanpassingsvermogen en creativiteit om alle opdrachten op een goede manier uitgevoerd te krijgen. Dit lossen we deels op door steeds slimmer te werken met de inzet van technologie en deels door gebruik te maken van reguliere krachten in de uitvoerende werkzaamheden. Ook kijken we kritisch naar de orderportefeuille en naar nieuwe orders zodat deze afgestemd zijn op de medewerkers. Strategische personeelsplanning geeft ons hier meer grip op.

We zijn er in geslaagd onze sociale en financiële doelstellingen te realiseren: we hebben in totaal 3.547 mensen aan het werk (2.414 via Wsw en overige regelingen, 434 via Participatiewet en 699 niet-gesubsidieerd kader- en productiepersoneel) en hebben een financieel resultaat behaald van 0,8 miljoen euro.

We gaan bij IBN voor uitdagende doelen en hebben ons in dat kader ook gecommitteerd aan vier van de global goals van de Verenigde Naties.

De impact op deze vier thema’s willen we niet alleen zichtbaar en tastbaar maken, maar we gaan ons daarop ook blijvend verbeteren. We kijken niet alleen naar de output van ons werk (hoeveel mensen hebben we aan het werk gekregen) maar ook naar de impact van ons werk op het (werk)geluk. Dat doen we niet alleen richting medewerkers, maar ook richting klanten en toeleiders. Alle voorbereidingen voor impactmetingen zijn in 2019 getroffen.

Uitvoering Participatiewet

In 2019 voert IBN de Participatiewet uit voor de 11 gemeenten in het noordoosten van Noord-Brabant. Hiervoor is een partnership afgesloten dat tot en met 2020 van kracht is. In 2019 is het proces gestart om te komen tot een nieuwe partnershipovereenkomst. In verschillende bijeenkomsten is een gezamenlijk besef ontstaan dat we niet alleen moeten kijken naar de huidige arbeidsmarktsituatie, maar ook moeten nadenken over de langere termijn, als de situatie wellicht minder rooskleurig is. Er wordt een nadrukkelijke rol gezien voor IBN in het model van de parallelle arbeidsmarkt. Hierbij wordt de ruimte tussen de reguliere arbeidsmarkt en mensen met een afstand tot deze reguliere arbeidsmarkt ingevuld met een oplossing zoals IBN die kan bieden: permanente of tijdelijke werkplekken voor mensen die structureel ondersteuning nodig hebben bij werk en voor mensen die deze werkplekken als springplank gebruiken om op de reguliere arbeidsmarkt aan de slag te gaan.

Nieuwe initiatieven

Werkleerlijnen zijn dé nieuwe manier van werken binnen IBN. Via de werkleerlijnen leren kandidaten een beroep in de praktijk. In 2019 is geïnvesteerd in de nieuwe werkleerlijn horeca/catering, het strategisch project Arbeidsmobiliteit en de merken van IBN, DOEGOODS, BIT special en – nieuw vanaf voorjaar 2020 – Meeters, het vergadercentrum van IBN.
Ook is een glastuinbouwbedrijf in Beugen overgenomen. Hiermee heeft de kwekerij van IBN voldoende mogelijkheden om de komende jaren verder te kunnen groeien en extra passende werkgelegenheid te kunnen bieden in het Land van Cuijk.

Met een vastberaden geloof en vertrouwen in de kracht van onze organisatie gaan we 2020 in. Een jaar waarin we 25 jaar bestaan en waarin we vooruit blijven kijken en ons blijven door ontwikkelen. Zodat we aan nog meer mensen die het zonder onze steun (nog) niet redden op de arbeidsmarkt, kansen kunnen blijven bieden.

Drs. M.A.W. (Maarten) Gielen RC

Algemeen directeur

Zie voor het verslag van de Raad van Commissarissen: https://www.ibn.nl/over-ons/bestuur-en-toezicht/