1. Intro
8. Onze organisatie
9. Colofon

Opleiding en ontwikkeling

Voor een sociaal ontwikkelbedrijf als IBN is opleiding en ontwikkeling cruciaal. Voor medewerkers in een ontwikkeltraject gebeurt de ontwikkeling gestructureerd via de werkleerlijnen. Hierbij is er de mogelijkheid om een mbo-praktijkverklaring of een branchecertificaat te behalen. Voor de overige medewerkers, die tot de kernbezetting van IBN behoren, is er een compleet pakket van opleiding- en ontwikkelmogelijkheden in het leerhuis.

Lees meer  ▾

Talentenprogramma

Het hoe en waarom van de manier waarop we mensen ontwikkelen naar werk is in 2023 zorgvuldig nader onderzocht en eenduidig vastgelegd en vastgesteld. Ook de rollen van alle betrokkenen hierbij zijn helder geformuleerd en vastgelegd. De basis van de ontwikkelopdracht is gelijk gebleven, wel zijn er een aantal zaken toegevoegd. Nieuw is de reikwijdte en de benaming: het hele traject van aanmelding tot en met uitstroom en jobcoaching heet voortaan talentenprogramma. Passend bij het ook in 2023 vastgestelde mensbeeld zetten we het talent van iemand echt centraal, zorgen we voor succeservaringen en leggen we het eigenaarschap van iemands talentenprogramma bij de persoon zelf.

Basisvaardigheden

Al sinds 2011 heeft IBN aanbod voor medewerkers voor het verbeteren van hun basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden). Iedere cursist werkt in eigen tempo aan persoonlijke doelen voor werk en privé. Het totaal aantal aanmeldingen is 776 (516 taal, 114 rekenen, 80 digitale vaardigheden en 66 via taal op de werkvloer).

Om cursisten na hun interne leertraject goed door te kunnen verwijzen voor een vervolg, hebben we een samenwerkingsovereenkomst met bibliotheken in de regio. IBN-medewerkers kunnen tegen een voordelig tarief lid worden en zo gebruik maken van alle faciliteiten. Het lidmaatschap en het aanbod aan activiteiten van de bibliotheken, zoals het (digi)taalhuis, promoten we binnen onze lessen.

Ook in het verslagjaar hebben we weer een aantal medewerkers succesvol door kunnen verwijzen. Intern vinden we het belangrijk om onze medewerkers goed te informeren over wat er speelt binnen ons bedrijf. We doen dit door te streven naar communicatie op taalniveau B1.

Vakvaardigheden

Werken bij IBN betekent werken aan je ontwikkeling. Dat bewijzen ze bij Productie en Kwekerijen nu er in 2023 wederom een mooi aantal van 49 mbo-praktijkverklaringen zijn behaald.  Dit zijn officieel erkende praktijkverklaringen van de mbo-scholen Koning Willem I en Yuverta. De geslaagden hebben hun verklaring niet in een klaslokaal van Koning Willem I of Yuverta behaald. Leren door te doén: het gebeurde dus allemaal in één van de werkleerlijnen van IBN. In dit geval bij de werkleerlijnen assemblage, co-packing en kwekerijen. Met een eigen talentenmap doorloopt iedere deelnemer stap voor stap de werkzaamheden. Zo leren ze op hun eigen tempo de vakvaardigheden die bij de praktijkverklaring horen. Ook werknemersvaardigheden aanleren of verbeteren zijn onderdeel van het totale traject.

Ontwikkelhuis

De arbeidsmarkt en de gemeentelijke partners vragen IBN om oplossingen voor mensen die niet direct inzetbaar zijn in werk. Omdat iedereen een kans verdient is het Ontwikkelhuis opgericht: een tijdelijke plek waar ontwikkeling, begeleiding en advies voorop staan en er nauwelijks werkdruk is. Het Ontwikkelhuis biedt plaats aan kandidaten met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt en is de startplek voor kandidaten met een voorschakeltraject of indicatie Beschut werken. Ook voor medewerkers van IBN met wie het even minder goed gaat, is het Ontwikkelhuis inzetbaar. Het Ontwikkelhuis kan oplossingen bieden in het kader van duurzame inzetbaarheid en bij verzuim. In 2023 heeft het Ontwikkelhuis 97 mensen begeleid in een traject.

Inspiratiehuis

Speciaal voor eerste medewerkers, stafmedewerkers en leidinggevenden is er het Inspiratiehuis. Dit event speelt een belangrijke rol in het betrekken van medewerkers bij belangrijke onderwerpen binnen IBN. Het Inspiratiehuis staat bekend om de creatieve werkvormen en de gemixte groepen van collega’s uit verschillende bedrijfsonderdelen. In 2023 deden er, verdeeld over 4 dagen en 15 sessies, 220 collega’s mee met het Inspiratiehuis. Zij gingen aan de slag met de pijlers van de nieuwe strategie richting 2030. Maar liefst 64 borden vol waardevolle tips zijn verzameld. De tips zijn aangeboden aan de projectleiders van de strategische projecten waar ze bij horen. En we hebben gezien dat ze volop in de praktijk gebracht zijn. Daar doen we het voor!