1. Intro
2. Voorwoord
3. Over mensen
4. Opleiding en ontwikkeling
5. Partnership IBN en gemeenten
6. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
7. Financieel
8. Onze organisatie
9. Colofon

Over mensen

Bijna 3.200 medewerkers zijn bij of via IBN aan het werk, in allerlei soorten dienstverbanden, gesubsidieerd en niet-gesubsidieerd.

Lees meer  ▾

Dienstverbanden

Samen met de 6 gemeenten geeft IBN invulling aan de uitvoering van de Participatiewet. Zie verder: Partnership IBN en gemeenten.

Elke gemeente in Nederland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet, waarvan de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) onderdeel  uitmaakt. De gemeenten in het werkgebied van IBN hebben ervoor gekozen om voor de Wsw samen te werken in het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant. Voor de Wsw geldt dat het Werkvoorzieningschap, namens de gemeenten, opdrachtgever is voor IBN als uitvoerende organisatie. IBN neemt alle zorg compleet over en ontvangt hiervoor – via het Werkvoorzieningschap – middelen die de gemeenten van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van de Wsw. Vanaf 1 januari 2015 is er geen instroom meer mogelijk in een Wsw-dienstverband en is er geen rijkstaakstelling meer.

Aantal gesubsidieerde medewerkers per einde jaar

2023

2022

Wsw (incl. Begeleid werken)

1.813

1.962

Overig (Wiw | Wajong | WWB)

15

16

Participatiewet Beschut

116

110

Participatiewet niet Beschut

539

465

Totaal

2.483

2.553

Totaal zijn in 2023 gemiddeld 2.460 fte’s (3.201 personen) aan het werk in verschillende soorten dienstverbanden: gesubsidieerd, kader/ambtelijk, regulier productiepersoneel en via Begeleid werken. Begeleid werken gebeurt zowel binnen de units Bedrijfsdiensten, Openbare Ruimte, Productie en Kwekerijen als extern bij werkgevers in de regio. Eind 2023 is het aantal plaatsingen in Begeleid werken 340 personen.

Aantal medewerkers eind 2023

Gesubsidieerd (Wsw / Participatiewet)

Kader / ambtelijk

Productie personeel

Begeleid werken

Totaal

Facilitair (Openbare ruimte en Bedrijfsdiensten)

832

65

363

57

1.317

Services (Productie, Kwekerijen en Detacheringen)

1.293

96

58

63

1.510

Participatie

3

44

0

0

47

Dienstencentrum

13

55

0

0

68

Holding

2

21

0

0

23

DOEGOODS

0

4

0

0

4

Extern via Begeleid werken

0

0

0

220

220

Totaal bij of via IBN

2.143

285

421

340

3.189

De instroom van nieuwe medewerkers via de Participatiewet is in 2023 lager geweest dan de  uitstroom van medewerkers uit de Wsw. De totale gesubsidieerde bezetting liep hierdoor terug met 70 personen. Bovendien is de afstand tot de arbeidsmarkt bij veel nieuwe medewerkers groter, wat extra uitdagingen met zich meebrengt.

Jongeren

In 2023 is een mooie bijeenkomst gehouden voor, met en over jongeren: het Open Space event. Met ruim 95 deelnemers, onder wie een groot aandeel jongeren, is op een hele vrije manier nagedacht over hoe IBN aantrekkelijker kan worden voor jongeren. De aanpak, opkomst en het enthousiasme van de deelnemers hebben tot ideeën geleid die in het verslagjaar verder zijn uitgewerkt. Het betreft onder meer de invoering van een maatje voor jongere medewerkers, het betrekken van ouders/ verzorgers, de introductie van een doosje vol aandacht met gespreks- en complimentenkaarten, het inzichtelijk maken van stagemogelijkheden en het gelijktrekken van stagevergoedingen voor alle opleidingsniveaus en presentaties op scholen door jongeren zelf. Vanaf 2024 gaan deze ideeën ingevoerd worden.

Anderstaligen met een migratieachtergrond

Onze dienstverlening voor anderstaligen groeit. Het gaat om verschillende inburgeringstrajecten en een programma voor statushouders die al langer in onze gemeenten wonen maar de weg naar werk nog niet hebben gevonden. Ook binnen de IBN-organisatie groeit de diversiteit. IBN is er voor alle mensen: dat is onze kracht, maar dat brengt ook uitdagingen met zich mee. Om hierop goed toegerust te zijn, is een toolkit ontwikkeld voor leidinggevenden, worden vertaalde documenten aangeboden en zijn trainingen voorbereid. Elkaar verstaan en begrijpen krijgt veel aandacht.

Verzuim

Het jaar 2023 heeft op het gebied van verzuim volledig in het teken gestaan van het project Grip op verzuim. Binnen dit project hebben we het verzuimbeleid (de visie, het protocol en de procedure) geactualiseerd, hebben we de rollen in de verzuimbegeleiding verduidelijkt en opnieuw ‘op de kaart’ gezet en is een nieuwe rol van adviseur inzetbaarheid vormgegeven. De adviseur inzetbaarheid is een opgeleide arbeidsdeskundige die op basis van haar expertise advies kan geven over mogelijkheden om terug te keren in eigen werk of om aanpassingen te doen zodat het eigen werk weer kan worden uitgevoerd. Ook kan de arbeidsdeskundige andere hulp en/of professionals betrekken bij de verzuimbegeleiding.

In 2023 is de overeenkomst met De Arbodienst voor onbepaalde tijd verlengd. Dat maakt dat we meer en meer vanuit gezamenlijkheid kijken naar en werken in de aanpak van verzuim. Hoewel de acties vanuit het project Grip op verzuim niet direct zijn ingezet om het verzuimcijfer te verlagen, is het wel de verwachting dat het dit effect zal hebben. Dit effect is echter niet eerder dan eind 2024 te zien, aangezien het project eind november 2023 is afgerond. In 2023 zien we dan ook geen daling van het verzuimcijfer. Het gestelde doel was 11,4% en het gerealiseerde verzuim is eind 2023 uitgekomen op 12,96%.

Aandacht voor financiële positie medewerkers

Door onder meer de hoge inflatie hebben steeds meer medewerkers moeite om rond te komen. Bij IBN is extra aandacht besteed aan de financiële zorgen van medewerkers door de verspreiding van speciale geldkranten en een bespaarfolder vol tips en de tijdelijke extra inzet van een financieel ondersteuner.
Ook is er een noodfonds voor medewerkers, bedoeld om medewerkers met financiële problemen te ondersteunen. In 2023 zijn 37 vragen voor ondersteuning bij de beheerder van het noodfonds gekomen. Doordat de samenwerking met diverse instanties in de regio verder is geïntensiveerd en de lijntjes kort zijn kon er in de meeste gevallen snel worden doorverwezen naar schulphulpverlening of andere (krediet)instellingen. Goed om te vermelden is dat gemeenten en andere maatschappelijke partners in het verslagjaar weer meer ondersteuning hebben geboden aan hun inwoners. Denk hierbij aan de extra financiële middelen zoals de energietoeslag of ondersteuning bij de aanvraag voor een bijdrage uit het tijdelijk noodfonds energie. Vanuit IBN zijn 4 leningen verstrekt voor in totaal ruim € 3.000.

Certificeringen

Kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu zijn belangrijke onderwerpen in de bedrijfsvoering van IBN. Om dit te waarborgen zijn alle bedrijfsonderdelen ISO-gecertificeerd en heeft ieder bedrijfsonderdeel een KAM-adviseur. Daarnaast beschikt Participatie over het Blik op Werk keurmerk. Dit is een kwaliteitsgarantie voor UWV, gemeenten, werkenden, niet-werkenden en werkgevers voor de uitvoering van re-integratieopdrachten. Productie heeft naast de ISO-certificering (9001), Skal (BIO producten) en voldoet aan de voedselveiligheidsnorm (FSSC 22000). Facilitair heeft naast de ISO-certificeringen voor kwaliteit (9001), ARBO (45001) en milieu (14001) voor vergaderlocatie Meeters het certificaat Green Key. Kwekerijen is gecertificeerd volgens MPS (Milieu Programma Sierteelt), Plant Patrol (betrouwbare partner op de gevoerde productie- en royaltyadministratie van producten) en heeft een accreditatie om te mogen leveren in het Verenigd Koninkrijk (NVWA, plantgezondheid). Alle IBN-panden hebben een energie A-label. Het bedrijf Ploegmakers beschikt over het veiligheidskeurmerk VCA**, ISO 9001, ISO 14001, niveau 5 van de CO2-prestatieladder, de Groenkeurcertificeringen Boom en Groen, de ErBo regeling en het PSO Trede 3 certificaat.

IBN als totaal beschikt over het PSO 30+ certificaat. De PSO is een landelijk meetinstrument en keurmerk dat de mate van socialer ondernemen objectief zichtbaar maakt. PSO is expliciet gericht op arbeidsparticipatie: het bieden en vergroten van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aantoonbaar en meetbaar socialer inkopen draagt hier ook aan bij. Het PSO 30+ certificaat erkent organisaties die minimaal aan de gestelde kwantitatieve eisen van artikel 2.82 van de Aanbestedingswet voldoen. Belangrijke voorwaarde daarbij is dat tenminste 30% van de medewerkers van deze organisaties bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Medezeggenschap

In 2023 is de eerste ervaring opgedaan met de Meedenkers. De Meedenkers zijn geïntroduceerd in 2022 met de bedoeling om de medezeggenschap toegankelijker te maken, zodat organisatiebreed de goede dialoog ook daadwerkelijk gevoerd kan worden. Intussen is de groep medewerkers die zich als Meedenker hebben aangemeld, toegenomen van ruim 20 naar 42 deelnemers. Het streven is om eind 2024 ongeveer 50 enthousiaste Meedenkers bij de medezeggenschap te kunnen betrekken. Ook buiten IBN bestaat er belangstelling voor de Meedenkers. Dat blijkt uit de uitnodigingen die de Ondernemingsraad heeft ontvangen om op congressen binnen en buiten de branche een toelichting over dit thema te geven.

De belangrijkste dossiers in dit verslagjaar waren de verlenging van het arbo-contract, de vraag om aandacht voor de cao Aan de Slag, de facilitering van de mobiliteit van de medewerkers en de reiskostenvergoeding woon-werkverkeer in het bijzonder, de nazorg van het programma Samen Slimmer uit 2022 en de impact daarvan op de medewerkers.

In december 2023 hebben verkiezingen plaatsgevonden voor zowel de Ondernemingsraad als de Onderdeelcommissies. In verband met het teruglopend aantal medewerkers, is het aantal zetels van de OR bijgesteld, conform de staffellijst van de WOR. Alle vacatures zijn ingevuld.